V době Facebooku, Twitteru a Instagramu už blogy ztratily něco ze své přitažlivosti. To však neznamená, že se na blogu nedá dobře vydělat. Speciálně když máte své zavedené téma a kolem sebe kupu čtenářů. Až dosud jsme se mohli spoléhat především na dojem z fashion blogů či kulinářských blogů opentlených reklamou značek z oboru. Nebo se hodně přibližně inspirovat v zahraničí. Například studií Technorati 2013 Digital Influence Report.

Je proto jen dobře, že téma financování českých blogů se objevilo jako součást studie agentury Donath Business & Media v rámci mezinárodního projektu Iprex BlogBarometer.

Validitě průzkumu nemusíme zas tak příliš věřit, protože oněch skoro 400 českých blogerů bylo nabráno, kde se jen dalo. Určitě tedy neodráží celou českou blogosféru. Na druhou stranu žádný kvótní výběr na něco tak tekutého snad ani nelze uplatnit. Berme to tedy tak, že něco lepší než nic. A pojďme se podívat, kudy tečou v blozích peníze.

Ve službě vzorků zdarma

Výdělek peněz za jeden z hlavních důvodů blogování označilo sice jen 6 procent respondentů, ale zároveň jich 47 procent uvedlo, že mají z blogování finanční a jiné benefity, případně je v budoucnu plánují. Není překvapivé, že peníze ze silně komercionalizovaných blogů mají především pisatelé o módě, jídle a technologiích. Kdo naopak tepe společnost či politiku, ten na výdělek nemyslí. Zajímavé na průzkumu však je, že podstatné příjmy z blogování uvedla pětina technologických blogerů a pouze pod pět procent autorů fashion a gurmet blogů. Mírné příjmy však už mnohem více uváděli módní a kulinářští blogeři než ti technologičtí. Každého komercionalizovaného blogera si zjevně firmy kupují jinak.

A co konkrétně blogeři získávají? Nejčastěji vzorky produktů zdarma (72,6 procenta), pozvánky na různé akce (47,2 procenta). Z reklamních bannerů má příjem 34 procent z respondentů z podskupiny, která uvedla, že jim blog poskytuje výnos.

 

Jednoduchá etika

Komercionalizace specifické části české blogosféry má i své celkem předvídatelné dopady. Firmy si už ve velkém všimly, že se jim spolupráce s blogery vyplatí. Zatímco blogery nejčastěji kontaktují novináři pouze v jednom procentu či občanské iniciativy ve 3 procentech případů, od firem je to 34 procent případů.

Proces výběru šatů – jejich zaslání firmou zdarma – recenze oblečení a vyfocení se v nich samozřejmě drtí i etiku dotyčných blogerů. Zatímco u všech blogerů je to třetina, která odmítá, že by na blogery měly být kladeny stejné etické nároky jako na novináře, u blogerů o kosmetice a módě to jsou tři čtvrtiny z nich. Jak uvedl jeden bloger ve výzkumu: „Bloger podle mě nemusí ctít pravidlo X nezávislých zdrojů, píše za sebe, takže může psát i blbosti nebo zavádějící informace, pokud najde publikum.“

Které si pak i něco pěkného koupí, sluší se dodat...